MikkoAhola

Avioliittolainsäädäntö ja kirkot Suomessa ja Ruotsissa

 

Ruotsin evankelis-luterilainen kirkko hyväksyy avioliitot samaa sukupuolta olevien välillä ja vihkii nämä parit. Suomen ja Ruotsin kirkkojen välillä on kuitenkin se ero, että Suomessa herätysliikkeet ovat pääosin evankelis-luterilaisen kirkon sisällä, kun taas Ruotsissa ne ovat sen ulkopuolella, ns. vapaakirkkoina. Koska Ruotsissa herätysliikkeet, kuten Päivi Räsäsen edustama helluntailaisuus, ovat kansankirkon ulkopuolella omina ryhminään, niin seksuaalivähemmistöt on helpompi hyväksyä synnittöminä ihmisinä Ruotsin evankelis-luterilaisessa kirkossa.

Suomen ja Ruotsin evankelis-luterilaiset kirkot eivät kumpikaan ole valtionkirkkoja, vaan molemmat ovat erotettu valtiosta. Tosin Ruotsin kirkolla on ollut vahvat perinteet valtionkirkkona. Tästä oli osituksena se, että vielä muutama vuosikymmen sitten kaikki Ruotsiin tulevat maahanmuuttajat, myös muslimimaahanmuuttajat, rekisteröitiin automaattisesti Ruotsin evankelis-luterilaisen kirkon jäseniksi.

Tasa-arvoisen avioliiton ongelma Suomessa on paljolti se, että kirkkomme sisällä olevat herätysliikkeet eivät hyväksy homoparien vihkimistä. Jos tasa-arvoinen avioliittolaki säädetään, ja evankelis-luterilainen kirkkomme alkaa vihkiä mies-mies-pareja ja nais-nais-pareja, niin tämä voi johtaa kirkon hajoamiseen ja herätysliikkeiden poistumiseen yhteisestä kirkosta.

”Mitä väliä sillä? Menkööt, jos haluavat. Ei kaivata”, voi moni tuumia.

Mutta olisiko tämä lopulta hyvä ratkaisu homoille ja lesboillekaan. Moni homo tai lesbo olisi tyytyväinen, jos itse pääsee kirkossa vihille, ja herätysliikkeet voivat kirkoissaan ja rukoushuoneissaan kiivailla mitä itse haluavat.

Mutta mitä tapahtuu sitten näiden herätysliikkeiden sisällä oleville homo- ja lesbonuorille? Viidennes kansasta kuitenkin kuuluu näihin herätysliikkeisiin. Jätetäänkö näiden herätysliikkeiden homot ja lesbot näiden herätysliikkeiden armoille?

Kun Suomessa lähes kaikki kristityt kuuluvat samaan kirkkoon, niin se luo selkeästi yhtenäisyyttä ja yhteistä linjaa kaikille kristityille. Voidaan ajatella, että näin karsituvat pahimmat ääri-ilmiöt pois, kun papit kuitenkin saavat palkkansa yhteiseltä kirkolta ja ovat yhteisen johdon alaisia. Jos herätysliikkeet ajetaan pois kansankirkosta, niin tämä väistämättä johtaa siihen, että ne vapautuvat vetämään omaa linjaansa, ne ikään kuin ”radikalisoituvat”. Ei ole enää mitään pidäkkeitä.

Voimme ennen pitää tulla tilanteeseen, jossa Suomessakin on Amerikan lailla yhden yhteisen kirkon sijaan lukuisa joukko pienempiä uskonnollisia suuntauksia, jotka kaikki vapaasti ja riippumattomasti vetävät omaa linjaansa. Tiedämme median välityksellä, kuinka tällaiset konservatiiviset uskonnolliset suuntaukset USA:ssa vetävät usein äärilinjaa suhteessa seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin. Ääriesimerkki, josta aiemmin bloggasin, on Westboro Baptist Church, jolla on tapana mennä julisteineen mm. Afganistanissa kaatuneitten sotilaitten hautajaisiin osoittamaan mieltä, ja väittämään, että sodan uhrit johtuvat siitä, että Jumala vihaa Amerikkaa, koska amerikkalaiset sallivat homot.

Kun ei ole yhtenäistä kirkkoa, yhtenäistä kirkon johtoa, joka estää ylilyönnit, voi syntyä homovihaisia saarnoja, kuten Ruotsissa. Åke Green on pienen ruotsalaisen Borgholmin helluntaiseurakunnan pastori, joka tuomittiin kuukaudeksi ehdottomaan vankeuteen homoseksuaalisuuden vastaisen saarnan vuoksi. Åke Greenin valitettua hovioikeuteen tuomiota viharikoksesta ei pantu täytäntöön, ja hovioikeus vapautti Åke Greenin kaikista syytteistä 11. helmikuuta 2005 annetulla päätöksellä uskonnonvapaudesta annetun lainsäädännön perusteella.

Meidän kannattaa pohtia sitä, mikä merkitys on yhtenäisellä yhdellä kirkolla. Katolilaisilla on hyvin yhtenäinen kirkko, sillä Vatikaani antaa selkeät ohjeet miten toimia kaikille maailma katolilaisille. Tästä on omat etunsa ja haittansa. Mutta toinen ääripää, jossa on paljon vapaita, toisistaan täysin riippumattomia ryhmiä, johtaa erilaisten ääriliikkeiden ja äärifundamentalismin nousuun. Mielestäni tämä jälkimmäinen vaihtoehto voi olla seksuaalivähemmistöjen kannalta jopa huonompi vaihtoehto, kuin yhtenäinen, mutta hieman konservatiivinen kansankirkko.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Mihin lähteeseen perustuu tieto, että Räsänen olisi helluntailainen? Räsäsen mies, Niilo Räsänen, on evl. kirkon lähetysjärjestön rehtori. Essayah on helluntailainen.

Käyttäjän Jukka55 kuva
Jukka Lindeman

Kansanlähetys on Päivi Räsäsen liike, pietismi.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

"Tasa-arvoisen avioliiton ongelma Suomessa on paljolti se, että kirkkomme sisällä olevat herätysliikkeet eivät hyväksy homoparien vihkimistä."

Mitä Kristus sanoo Jumalan tahdosta. " Mies ja vaimo tulevat yhdeksi lihaksi." Siinäpä Jumalan tahto.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset