*

MikkoAhola

Suomalaisten ja maahanmuuttajien raiskauskulttuuri

Tapanilan joukkoraiskauksen jälkeen on keskustelu raiskauskulttuureista noussut pinnalle. Raiskauskulttuurilla tarkoitetaan käytännössä sitä ajatusta, että miehet keskenään suhtautuvat myötämielisesti toistensa tekemiin raiskauksiin, eivätkä tuomitse niitä miesten välisissä keskusteluissa törkeinä rikoksina. Raiskauskulttuuriteorian mukaan miesten keskeinen hyväksyntä raiskauksille ja uhrien, eli naisten syyttäminen raiskauksista lisää raiskausten määrää huomattavasti.

Tavallisestihan, kun on tapahtunut joku vakava rikos, ihmiset ovat hyvin tuohtuneita tapauksesta ja keskinäisessä keskusteluissaan kauhistelevat rikoksen pahuutta ja tuomitsevat rikoksen tekijät. Uhrin asema koetaan järkyttävänä ja rikoksen tekijälle toivotaan hyvin ankaraa rangaistusta. Nytkin Tapanilan joukkoraiskaustapauksen yhteydessä ihmiset ovat olleet hyvin vihaisia raiskaajia kohtaan ja ihmisten keskuudessa on vallinnut todellinen kollektiivinen käymistila vaatien kovia tuomioita ja rangaistuksia.

Vaikka julkisuudessa näytetään tuomittavan yleisesti tällainen joukkoraiskaus brutaalina, niin raiskauskulttuuriteorian mukaan kaikki eivät tuomitsekaan näitä tekoja, vaan raiskauskulttuuriteoriassa oletetaan, että on miesten erilaisia sisäpiirejä, jotka keskenään päinvastoin hyväksyvät tällaiset raiskaukset. Sisäpiiri on tärkeää raiskauskulttuuriin uskovalle, sillä kenelläkään ei ole esittää mitään konkreettista todistusta tai dokumentoitua todistetta, esimerkiksi nauhoitusta, että joku miesten sisäpiiri on jossain puhunut hyväksyvästi raiskauksista ja kannustanut toisia miehiä raiskaamaan naisia. Mitään todisteita ei ole, mutta raiskauskulttuuriteoreetikot olettavat, että joku ryhmä, joku suljettu klikki puhuu jossain hyväksyvästi tällaisista raskauksista. Tärkeätä on olettaa, että on jollain tavalla suljettu ryhmä, ei varsinainen salaseura, mutta muilla tavoin suljettu ja keskinäistä yhteisyyttä tunteva ryhmä, joka sitten muiden ihmisten kuulematta puhuvat toisilleen raiskausta oikeuttavia puheenvuoroja.

Tällaisia väitteitä raiskauskulttuurien olemassaolosta esittää lähinnä kaksi ryhmää:

  1. Feministiti
  2. Maahanmuuttokriitikot ja heihin tässä asiassa uskomaan hairahtuneet

Maahanmuuttokriitikot esittävät, että jotkut maahanmuuttajaryhmät sisäpiireissään esittävät toisilleen raiskaukset hyväksyviä näkemyksiä. Tällä he sitten perustelevat sitä, että tilastoissa maahanmuuttajien tekemiä raiskauksia ilmoitetaan poliisille enemmän, kuin kantasuomalaisten. Mitään maahanmuuttajien keskinäisiä keskusteluja, joissa maahanmuuttajaryhmän edustajat ovat toisilleen kertoneet raiskausten olevan hyväksyttäviä, ei tietenkään ole kuultu, mutta näin oletetaan.

Samalla tavoin feministit uskovat vuorenvarmasti ja kivenkovaan, että naisilta salassa, kun kukaan ei ole kuulemassa, niin kantasuomalaiset miehet puhuvat toisilleen myönteisesti ja sallivasti raiskauksista. Vaikka tällainen feministien väite tuntuu suomalaisesta miehestä loukkaavalta ja vaikka kukaan mies, ei ole elinaikanaan kuullut raiskauksia oikeuttavia väitteitä toiselta suomalaiselta mieheltä, niin feministit silti pitävät kivenkovasti kiinni väitteestään, että miehet niitä keskinäisissä keskusteluissaan puhuvat. Samalla tavoin feministit myös väittävät, että suomalaiset miehet keskinäisissä keskusteluissaan hyväksyvät vaimojen pahoinpitelyt ja kehottavat toisia miehiä pahoinpitelemään vaimojaan.

Vaikka tällaiset väitteet siitä, että suomalaiset miehet hyväksyvät raiskaukset ja että siksi meillä Suomessa vallitsee patriarkaalinen raiskauskulttuuri, tuntuvat meistä miehistä äärimmäisen loukkaavilta,  niin silti valtio rahoittaa näitä feministejä runsaskätisesti, ja sinunkin verovaroillasi poliitikkojen myötävaikutuksella tuotetaan painotuotteita ja kampanjoita, joissa sinun, suomalaisen miehen, väitetään keskusteluissasi muitten miesten kanssa hyväksyvän raiskaukset.

Olen eri mieltä Timo Hännikäisen kanssa, joka Sarastus verkkolehdessä osuvasti kuvaa raiskauskulttuurin myyttiä lähinnä sen kannalta, että en usko maahanmuuttajien ja afrikkalaisten olevan myöskään raiskauskulttuurin edustajia, vaan raiskauskulttuurin myytin uhreja. http://sarastuslehti.com/2015/03/19/raiskauskulttuurin-myytti/ Hännikäinen kuvaa osuvasti feministien pelkäämiä ”miesten salaseuroja”, joissa miehet feministien mukaan ”myötäilevät” toisilleen naisten raiskaamista.  Demonisoinnin kohteena on erityisesti miesten – ja vielä erityisemmin valkoisten miesten – yhteisöllisyys, tai se mitä siitä on jäljellä. Koska miesten keskinäiset yhteenliittymät, jollaisia miehet ovat muodostaneet koko tunnetun historian ajan, ovat feministien mukaan raiskauskulttuurin kasvupohjaa, sellaisten muodostaminen pitää tehdä mahdottomaksi. Jokaisella kerholla, ryhmällä ja yhdistyksellä, joka ei ota naisia jäsenikseen, on jo nyt tunkkaisen taantumuksellisuuden leima, ja joissakin maissa sellaiset on kielletty lailla. Naiset tunkevat itseään jokaiselle yhteiskunnan osa-alueelle, media rummuttaa tämän kehityksen siunauksellisuutta ja tilat joissa miehet voivat olla keskenään ilman naisten valvontaa ja heidän tarpeisiinsa mukautumista, ovat käymässä vähiin. Tällaisen kehityksen vauhdittaminen raiskauksiin vetoamalla on tehokasta, sillä raiskaus on jo valmiiksi kulttuurinen tabu eivätkä miehet halua leimautua raiskausten hyväksyjiksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Fakta on, että tällaisia sisäpiirejä on (ollut) olemassa, esim: https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_sexu...

"Cases have also been brought against members of the Catholic hierarchy who did not report sex abuse allegations to the legal authorities. It was shown that they deliberately moved sexually abusive priests to other parishes, where the abuse sometimes continued."

Rotherham-tapauksessa viranomaiset olivat myös myötämielisiä raiskauksille.

En usko mihinkään "suomalaiseen raiskauskulttuuriin". Muista maista en tiedä.

Matias Koskelin

Mikko !

Eikö ole hirvittävää, että vihapuhujat ovat esittäneet myös joidenkin naisten hyväksyneen ja rohkaisseen, somessa raikauksiin ?
Missä on fobba?

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ilman syvempää tutkielmaa:
Ulkomaalaisten tekemät raiskaukset johtuvat kulttuurien eroista. Suomalainen nainen pukeutuu houkuttelevasti, vähäpukeisesti, mitä ei lähtömaassa hyväksyttäisi ja mikä antaa viestin, että kuolata saa mutta ei koskea. Sitä muualta tullut ei aina ymmärrä vaan käyttäytyy paratiisilintujen tavoin.
Suomalaisen tekemä raiskaus johtuu liian lievistä rangaistuksista jotka eivät tee runkkaamista houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi.

Matias Koskelin

Jarmo, he tietävät tasan tarkkaan kulttuurien välisen eron.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Yhdysvaltojen collegejen fraternity-piireissä tapahtuu jonkin verran seksuaalirikoksia keskimääräistä enemmän. Johtunee ehkä osaksi siitä vallasta, mitä heillä vertaistensa keskellä on ja siitä, että osaa naisista tämä kiehtoo ja he saattavat pitää kovasta menosta. Osa naisista taas epäröi ja valtansa hurmossa frat-boyt ehkäpä eivät osaa tulkita signaaleja oikein ja tapahtuu seksuaalirikos.

http://www.theatlantic.com/features/archive/2014/0...

Saattaapa olla, että näissä piireissä miehet joskus puhuvatkin, että naiset haluavat, että heidät otetaan väkisinkin. Tätähän me emme tiedä, kuten Mikko toteaa, mutta ehkäpä Facebook ja Google tietävät. Ne kun pystyvät kännyköiden kautta seuraamaan viestittelyä ja jopa puhetta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset