MikkoAhola

Kevyen liikenteen sakkoja voisi nostaa

Punaisia valoja päin jalankulkeminen maksaisi vain 20 euroa. Fillarikommunistit ovat sosialisoisneet jalkakäytävät omaan käyttöönsä, eikä poliisi tee mitään. Olisi aika paikata valtion taloutta nostamalla kevyen liikenteen rikemaksuja ja alkamalla todella perimään niitä.

Hallituksella oli suunnitelma, jonka mukaan liikennerikkomusten sakot kaksinkertaistamalla olisi saatu miljoonia valtion kassaan. Mutta perustuslainoppineet sanoivat ei, ja eduskunnan lakivaliokunnassa ei hyväksytty sakkojen nostoa sillä perusteella, että näin valtio saisi enemmän rahaa käyttöönsä. Valtion rahantarve ei voi olla perusteena rangaistuksien koventamiseen.

Mutta keveyen liikenteen kohdalla olisi jo aika nostaa rikemaksuja. Nythän esimerkiksi kahden kympin rikesakko punaisia vaten kävelystä on niin pieni, että poliisi ei viitsi sitä edes kirjoittaa. Jos rikesakko olisi esimerkiksi 80 euroa, niin tilanne olisi jo toinen. Samoin polkupyöräily jalkakäytävillä loppuisi, jos siitä saisi samanlaiset sakot, kuin saa liputta matkustamisesta julkisilla liikennevälineillä. Ja poliisille vain ohjeet kirjoittaa rikesakko, kun näkee jalkakäytävällä ajelevan pyöräilijän.

Jos rahaa ei voida kerätä bemarikuskeilta valtion kirstun täyttämiseksi, niin kuin alun perin oli suunnitelma, niin olisi perustelltua kerätä sama summa kevyen liikenteen käyttäjiltä ja parantaa näin kevyen liikenteen turvallisuutta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

"Samoin polkupyöräily jalkakäytävillä loppuisi, jos siitä saisi samanlaiset sakot, kuin saa liputta matkustamisesta julkisilla liikennevälineillä."

1. Jos nyt kuitenkin odotettaisiin, millaisia muutoksia uusi tieliikennelaki tuo sääntöihin tullessaan ennen kuin ryhdytään enempi rahastamaan.

2. Poliisilla ei ole resursseja eikä aikaa puuttua jokaiseen näkemäänsä rikkeeseen.

3. Liputta matkustamisesta ei saa sakkoa, joka käytännössä on suppean esitutkinnan jälkeen määrättävä rangaistus. Kyseessä on tarkastusmaksu, jonka voi rinnastaa pysäköintivirhemaksuun. Sellaisen voi määrätä myös muu kuin viranomainen.

4. Raha ja turvallisuus eivät ole korrelaatiossa eivätkä synonyymeja. Kysymys on puhtaasti asenteista. Joskus toki myös käytännön syistä.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Punaisia päin voi usein kävellä tai pyöräillä täysin turvallisesti, ja tuntuisi älyttömältä jäädä pelkän säännön takia odottamaan (paitsi jos lapsia on katselemassa), varsinkin kun vihreä jalankulkuvalo EI valitettavasti takaa turvallista kadun ylitystä. Esim. Munkkiniemessä Ramsaynranta-nimistä katua ylittäessäni olisin jäänyt auton alle lukuisia kertoja, jos olisin luottanut pelkkään vihreään valoon.

Siitä olen samaa mieltä, että moni pyöräilijä pyöräilee kahjosti, ja jos aikuinen pyöräilijä ajaa hiljaisella kadulla jalkakäytävällä, en ymmärrä, mitä hänen päässään liikkuu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset