*

MikkoAhola

Autosi arvo romahti tänään

Puheet autoveron poistamisesta romahdutti autosi arvon tänään. Autot halpenevat autoveron verran, ja tämä vaikuttaa myös käytettyjen autojen vaihtoarvoon. Autojärjestöt haikailevat alennusta uusiin tienkäyttömaksuihin niille autoille, jotka on äskettäin ostettu ja niistä on maksettu korkea autovero. Mutta suostuuko kovapintainen Berner näihin alennuksiin tai hyvityksiin, on arvoitus.

Autokauppa varmaan hyytyy ja uusia autoja ei myydä, niin kauan kunnes selvilää, mikä on autoveron kohtalo. Siksi uudistuksella on tiukka aikataulu, jotta epämääräistä aikaa ei jäisi liikaa hyydyttämään autokauppaa. Mitä järkeä olisi ostaa auto tänä vuonna korkealla autoverolla, jos sen saa ensi vuonna huomattavasti halvemmalla ilman autoveroa.

Menevätkö perussuomalaiset hallituksessa Bernerin kelkkaan? Moni perussuomalainen menettäisi uudistuksessa sillä moni ajaa tuhannen euron arvoisella autolla, jonka hän itse osaa korjata. Tällaiset tee-se-itse-miehet ovat suurimpia menettäjiä Bernerun uudistuksessa. Uusia mersuja ja Bemareita ostavat ovat uudistuksen suurimmat hyötyjät rahallisesti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (44 kommenttia)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Nissanin arvo ei romahda koskaan.:)

Käyttäjän VilleKauppinen kuva
Ville Kauppinen

Kun on vanha paska niin ei ole mitä romahduttaa. Toki mielellään sitä uudemmallakin autolla ajaisi mutta autoveron osuus on vaan sen verran reipas, että tällä hetkellä paras hinta/laatu-suhde lienee edelleen n. 5v vanhassa tuontiautossa.

Juhani Piri

Autovero poistuu = hyvä autokanta uusiutuu. Kuka saa hyödyn = varakkaat. Kuka menettää = Vähempivaraiset ja valtio. Lisäksi ulkomailta saa tuoda käytettyjäkin autoja soppeliin hintaan (vähävaraisilla ei niihinkään ole varaa)

Ajoneuvovero laskee = hyvä vähemmän maksuja. Kuka saa hyödyn = Lähes kaikki, paitsi riippuu mitä verotetaan ja miten. Kuka menettää = Valtio, vähempivaraiset ja eritoteen isommat lapsiperheet. Ei ole varaa uuteen kiiltävään vähäkulutuksiseen autoon, mutta lapset on edelleen vietävä harrastuksiin ja itse käytävä töissä.

Polttoainevero laskee = hienoa, ajaminen on halvempaa. Kuka hyötyy = Lähes kaikki. Kuka menettä = Valtio, ulkomaalaisten liikennöintiin ei puututa mitenkään, muuten kuin halventamalla esim rekkaliikenteen maksuja (ne jotka kuluttava tiestöä).

Ylimääräinen tienkäyttömaksu viikko, kk tai vuosi = Selkeä. Kuka saa hyödyn = Varakkaat ja ne jotka tietävät ajavansa paljon. Kuka menettää = Valtio (ulkomalaisten liikennettä ei huomioida ollenkaan), vähävaraiset koska eivät tiedä onko rahaa maksaa koko vuotta (no ei varmasti ole, ja kk ja vk maksut ovat taatusti kalliimpia kun kertapompsi) jne..

Ratkaisu. poistetaan ajoneuvo ja autovero kokonaan. Säilytetään polttoaineveroissa se mitä EU määrää ja loppu on tiestön käyttömaksua ihan kuten sairausvakuutusmaksu joka tilitetään valtiolle suoraan tiestön ylläpitoon. Siihen osallistuvat niin ulkomaalaiset kuin suomalaisetkin.

Erona on se, ettei tarvita uutta yhtiötä ja liikesalaisuuksia. Jos halutaan matolaatikot autoon, niin ne voi vakuutusyhtiö tarjota ihan ilman valtion lobbaamistakin. Helppoa kuin heinänteko. Seuraava.

Tilitetään sitten valtiolle tiestön käyttömaksu tai otetaan mukaan yhtiömuotoinen järjestelmä, niin olen kyllä hyvin skeptinen sen suhteen että valtio on valmis luopumaan sellaisesta veropotista mitä autoilijoilta tulee. Ehkä alkuun kaikilla voisi olla kivaa, mutta eipä mene aikaakaan, kun kivaa on vain varakkailla. Uskokaa pois.

Juhani Piri

Toivottavasti Niko Kaistakorpi saat tosta mun lyhennetystä pääpointtien esiintuomisesta jotain raapustettavaa muiden asioiden lisäksi. Tuot asiat niin hyvin esille, että en itse viitsi edes blogia tän asian tiimoilta aloittaa koska blogeihisi on mukavempi vastata ja kirjoittaa näkemyksiä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Juhani,
kerkesin jo raapustaa jotain ennenkuin huomasin tämän kommentin. Ei tullut näitä kattavsti esille, mutta tuo on vasta keskustelun avaus.

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Vastine Kärnälle taa häviää näkyvistä, kun kirjoitin toisen blogin samalle päivälle, mutta johan sitä jauhettiinkin..

Juhani Piri Vastaus kommenttiin #9

Ainahan sitä kerkee muokkaamaan. Itseasiassa jos tähän aikaan kirjoittaa uuden tekstin niin ei haittaa vaikka entinen häviää. Lukioita ja vastaajia on paljon vähemmän siihen edelliseen verrattuna paljon vähemmän kun esim klo 15.45 kirjoitetulla blogilla tai vaikka tähän aikaan kun se on vielä siellä uutisvirrassa jonkin aikaa huomennakin.

Tosin epäilen että huomiseksi kannattaa jo nyt raapustella jotain tekstiä koska se mitä berneri tuo aamupäivällä esille voi räjäyttää usarin blogin. Tänne häviää kaikki eiliset kirjoitukset tyystin sen tulvan edessä. Jos raapii hyvän ja kattavan kirjoituksen niin se voi päästä tonne rullaan ja ei häviäkkään niin nopeasti (sinuthan on jo usarin uutisoinnissa mainittu, eli mahdollisuus rullaan on suurempi)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Juhani,
alkaa ennakkoaavistukset toteutumaan pala palalta.

"Berner otti autokauppiaat ja teleoperaattorit mukaan liikenneverkkoselvityksen tekoon, rahaministeriö jätettiin ulos"

http://yle.fi/uutiset/3-9411065

Juhani Piri

Unohdin mainita kaivosteollisuuden. Sitä voisi verottaa ja rakentaa järjestelmä, että mekin hyödymme jotain ulkomaalaisista yrityksistä eikä vain pelkästään menetetä niiden sotkuista ja siitä että hyöydyntävät meidän maaperäämme lähes ilmaiseksi.

Valtiokin taitaa jakaa auliisti rahaa tänne tuleville ulkomaalaisille yrityksille kaiken mailman tukina.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Valtio ei menetä mitään, köyhä maksaa erotuksen tuplasti takaisin,
onhan verolle laskettava jokin kuoletusaika jotta vertailevia kustannuslaskelmia yleensäkään voi tehdä ja mitä meille ei missään paljasteta.

jos se on esimerkiksi 10 vuotta ja koska auton keskimääräinen romutusikä on 20 vuotta ja jonka aikana vero kuolettuu alenevasti, eli vanhan auton hinnassa veron osuutta on aina vain vähemmän ja vähemmän jäljellä, mikä onkin ihan oikein.

niin selkosuomella tuo tarkoitaa autoveron kaksinkertaistumista ja tuon maksaa nimenomaan persaukinen kansanosa, eli autojen loppukäyttäjät,
koko autoverotuspyramidi käännetään päälaelleen.

Näissä jutuissa ei kannata vielä pelästyä sitä mitä kerrotaan,

pääsääntöisesti kannattaa olla kauhuissaan siitä mitä ei kerrota

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

kopioin oman kommenttini tähän jatkeeksi tuolta perussuomalaisten Jari Kilpisen päiväkirjamerkinnästä.

toistan liikenneverot eivät mene alas, suomessa myydään joitain kymmeniä tuhansia uusia autoja vuodessa.

nyt kaikki jo kertaalleen verotettua 2 miljoonaa autoa laitetaan takaisin tuon verotuksen piiriin,
tämä tarkoittaa sitä,
että kuluttaja menettää kokonaan sen veropääoman jonka hän on jo maksanut autonsa hankkiessa ja jonka hän saa takaisin autoa vaihtaessaan, poislukien ikävähennys.

oletetaan, että hän on ostanut käytetyn kymppitonnin auton, jossa veroa on noin puolet, se on aina noin puolet hankintahinnasta, maksetulla verolla saatu pääoma katoaa vasta paalissa.

nyt se katoaa autoverouudistuksessa laakista, vai onko valtio muka luvannut palauttaa autostasi sen arvossa mukana olevan autoveron osuuden, ei ole eikä palauta,

keskimääräinen ajopelin omistaja häviää ensin 5 000 euroa pääomaansa,
sitten hän joutuu maksamaan sen uudelleen,
ja taas uudelleen
ja taas uudelleen.

valtio aikoo puhaltaa autoilijoilta pääomaa kertalaakista noin 10 miljardia euroa ja se pääoma on todellista koska auton omistaja saa valtiolta tuon pääomansa takaisin jos vie auton pois suomesta, käsittääkseni myös vakuutusyhtiöiden keskus saa autoon sidotun veropääoman takaisin kun se lunastaa kolaroidun autosi.

kyseessä on kaikkien aikojen suurin puhallus.

http://jariekilpinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2297...

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

katsokaapas vaan,
jos uudistus menee läpi, jo maassa olevat suurten autotalojen vaihdokit muuttuvat kaksikilpisiksi, ne viedään muodollisesti pois maasta ja jäljellä oleva veropääoma palautetaan, automaahantuojat ry:n valtiolobbaamisesta ja kuluttajien ostokäyttäytymisen manipuloinnista johtuen vaihtoautohäkit pursuavat uudehko vaihdokkeja, verouudistuksella nämä muuttuisivat heille lähes ilmaisiksi koska verohyvitys on lähelle autosta todellisuudessa hyvitettyä hintaa.

Tämänkin tulonsiirron maksat sinä,
kyllä,
juuri sinä siellä ruudun ääressä.

tulee mieleen, varakas yksityinen hyötyisi haalimalla autoja ensi vuonna kun niiden arvo alkaa romahtaa lähelle vuoden 2018 hintatasoa ja viemällä ne muodollisesti ulos maasta saadakseen niissä majailevan veropääoman käteisenä taskuunsa, sitten auton voi myydä vaikka tappiolla jäädäkseen reippaasti plussalle.

mutta voin luvata, että yksityiseltä hommaa hankaloitetaan mahdollisuksien mukaan, melko usein jopa laittomin keinoin, vähintään tullaan vaatimaan auton fyysistä ulkomaille vientiä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Jos markkinat ottaisivat sellaisenaan vastaan mitä Berneriltä tai sen ministeriöltä tulee, niin sekaisin olisivat. Kepulaisetkin kapinoi.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Otsikkoa myöten on täyttä asiaa. Näinhän siinä kävi tänään. Täytyy kuitenkin lohduttautua sillä, että auto tuli ostettua aikanaan ”riihikuivalla”, joten välttyy maksamasta autoveron suuruista ”kuollutta lehmää.” Näin käy niiden ajoneuvojen osalta, jotka on ostettu velkarahalla.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Myös Helsingin Sanomien artikkeli epäilee, että autokauppa hyytyy, kun autoveron poistamista odotetaan. http://www.hs.fi/talous/art-2000005050854.html

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Mutta hevosten hinnat ovat kääntyneet lyrkkään nousuun!

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Laskennallinen arvo romahtaa, mutta käyttöarvo säilyy - onneksi edes se.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Mä jotenkin nään silmissäni sen maaseudun isännän, joka huomaa että maksu on korkeampi päästöjen ja kulutuksen mukaan. Sitten hän vilkaisee pihallaan olevaa vanhaa Hiluxia ja muistaa kepun ministerin tehneen tämän - ei vihreiden tms. Voi tulla pari ärräpäätä. Berrrrrnnneeeerrr! ;-)

Hitusen voi nimittäin vanhan Hiluxin omistajaa kirpaista tuo käyttömaksu. Jos osaisin niin piirtäisin tuosta pilakuvan.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Ei romahtanut autoni arvo. Maksoin siitä aikanaan 500 euroa, ja olen onnistunut katsastamaan sen jo kahdesti. :3

Käyttäjän ErkkaRuotsalainen kuva
Erkka Ruotsalainen

Ei liikaa varmaan käyttöarvo romahtanut 1998 Corollassa jolla ajettu 290000. Ostin 3000€ tammikuussa 2013, silloin oli ajettu vasta 190000. Aion ajaa loppuun asti. Mitä sitä hyvää myymään.

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Tuo polttoainevero (Juhani Piri) vaikuttaa järkevältä, verotus tosiaan kohdistuisi itse ajoon ja kulutukseen. Tuommoinen järjestelmä voisi hyvinkin tulla, sillä bensiinin veroisen tavaran kotikeittely on aika vaativa homma.

En täysin jaksa uskoa nykyisen aloitteen läpimenoon. Suunnitelmat vesittyvät ja pitkittyvät. Elämme kasvunjälkeistä aikaa, jolloin poliitikot keskittyvät mielikuvien tehtailuun, ja muutokset, jos niitä tulee, ovat järjestelmien romahdusuhan pakottamia. Ulkopoliittinen kriisikin voi iskeä (olipa se alkujaan todellinen tai luuloteltu) ja keskeyttää kotimaisen rivitanssin. EU:kin voi yx-kax hajota. Tuollainen yksinkertainen ja looginen menettely (totaali polttoainevero) voi hyvinkin syntyä tässä joskus ensi vuosikymmenellä.

Kari Aaltonen

En tiedä mikä tarve tällä hallituksella on ajaa kaikki alas,ja myydä toiminnot ulkopuoliosille,täällä ei ihmisillä ole kohta varaa kaivaa edes nenää kun sekin on kohta maksullista. Olen joskus kuulut sanan kansanedustaja,mutta en taida tietää mitä se tarkoittaa.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Autoveron poisto on pelkästään hyvä asia. Olemme kadehtineet ruotsalaisia tässä asiassa kymmeniä vuosia. Jos ei tarvitse ajella kuin viikon vuodessa maksaa vain sen ja jos tarvii kuukauden, niin maksaa sen jne. Eikö ole hyvä, että tulee valinnan vapaus mitä maksaa ja mitä ei?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Seppo Leskinen,
autoveron poistolle voi löytää hyviä puolia varsinkin, jos on uuden auton kiilto silmissä. Autokannankin uudistumisen osaltakin se on hyvä asiaa.

Kuitenkaan autoveron poistamiseksi ei tarvitse rakentaa uusia järjestelmiä eikä luoda valtionyhtiötä. Polttoaineveron korotuksella saadaan tismalleen sama vaikutus aikaan kuin polttoaineveron ja käyttömaksun yhdistelmällä. Se kohdistuu kulutukseen ja käyttöön. Tällöin ei tarvita riskialttiita investointeja.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Pääsääntöisesti on tietenkin positiivista, että samalla rahalla voi ostaa uudemman, turvallisemman ja vähäpäästöisemmän auton.
Lähinnä pelkona on, että uudistuksen maksumieheksi joutuvat henkilöt jotka eivät uuden auton veroalesta hyödy. Heillä ainoastaan oman auton arvo romahtaa ja käyttömaksut nousevat.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Minkälainen auton ostaja ei hyötyisi veroalesta?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #27

Sellainen joka ei vaihda autoa, vaan ajaa nykyisellä. Sellaisia autoilijoita on aika paljon.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson Vastaus kommenttiin #27

Kukaan ei hyödy veroalesta, koska rahat otetaan toista kautta.

Se että palikat pannaan toiseen järjestykseen ei merkitse lisärahan tippumista taivaasta, kuten Berner ja muu SOS-hallitus meille propagoi.

Tuon operaation tuloksena ajan mittaan joko maksamme enemmän tai sitten tienhoito heikkenee entisestään – aivan kuten nykytilanteessakin olisi laita. Uutena asiana tulevat välistävetäjät, jotka ottavat "omansa", ja usein ne rahat sujahtavat ulkomaille.

On aivan älytöntä puolustaa älyttömyyksiä, vaikka kannattaisi Persuja tai niitä kahta muuta. Tulkaas jo maan pinnalle sieltä höttö-landiasta.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Autoveron poiston jälkeen voikin sitten hankkia halvan käytetyn helposti suoraan ulkomailta, vai jääköhän tähänkin vielä jokin ylimääräinen rasite tavaran vapaan liikkuvuuden jarruksi ?

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Kautta aikain Suomessa on maristu autojen kalliista hinnoista, joka johtuu meidän autoverosta ja sitä on moitittu ja vaadittu poistettavaksi. Nyt sitä ollaan poistamassa.

Käyttäjän JussiRuntti kuva
Jussi Runtti

siinä autonvalmistajat hieroo käsiään, kun voi nostaa omaa myyntihintaa suomen vientiin. nythän on jouduttu myymään halvemmalla, kuin muihin maihin. berneriä ainakin valmistajat kiittävät ja veroalesta osan ottavat.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Eihän tuo vanhan auton vaihtoarvon putoaminen ole isoin ongelma Bernerin tuhotyössä – putoavathan niidenkin autojen hinnat, joihin oman autonsa aikoo vaihtaa.

Pääongelma on autoilun kokonaishinta, josta tulee valumaan miljoonittain ulkomaisille sijoittajille, jos tiemaksut otetaan käyttöön ja perintä ulkoistetaan yksityisille. Pitkällä tähtäimellä kokonaishinta tulee nousemaan ja/tai tienhoito rapistumaan.

Toisin sanoen ei kannata esittää sivuseikkaa pääasiana, muuten pääasia unohdetaan. Juuri sitä hämäystaktiikkaa Berner ja Sipilä käyttävät tuhotessaan Suomea – tässäkin uudistuksessa puhutaan lähinnä veronalennuksesta.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Vanhan auton hinnasta voi kyllä tehdä aika isonkin ongelman, jos auto on rahoitusyhtiön omistuksessa ja toimii lainan vakuutena. Saa nähdä, alkaako joku tehdä hyviä kauppoja tuon tiimoilta.
Lainoissa auton arvo lienee noin 80 % ajoneuvojen hintahaarukan alarajan arvosta ja autokaupassa auton arvo on kauppahinta. Tuo tarkoittaa käytännössä, ettei vakuuksia ole tämän uudistuksen jälkeen, joten pätäkät tiskiin tai vouti tulee. Toinen tarjottava vaihtoehto voi olla se, että auton osamaksulla ostanut paitsi menettää jo maksamansa maksut ja autonsa, myös jää vielä velkaa myyjälle.
Tuon tyyppiset keinottelut estäisi se, että "tien käyttömaksu" kohdistuisi ainoastaan verottomasti myytyihin autoihin, jolloin nykyisen autokannan arvo jossain määrin säilyisi alhaisemman käyttömaksun vuoksi.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

40-50 tkm vuodessa ajavaa huolestuttaa erityisesti se kuinka paljon noiden teiden ajamisesta lopulta rahastetaan. Juuri saadaan uudet omistusverot veneille ja moottoripyörille. Tuskin autotkaan niiltä lopulta välttyvät. Kun pääsee maksamaan omistamisesta, ajamisesta, pottoaineveroista, niin tietääpä mihin ne rahat edelleen menevät. Ja putosihan autojen ja veneiden myyntiarvotkin juuri. Minulla on kolme autoa ja yksi verotettava vene. Melko tympeää olla jatkuva lypsylehmä.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Ja vielä vihreä helsinkiläinen.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei nyt suinkaan olla verottamassa tien kuluttamisesta, vaan yksityisautolla ajamisesta. Jos teiden kuluminen olisi huolena, silloin käytöstä tuleva maksu olisi verrannollinen akselipainon neliöön ja toisaalta jokainen kansalainen maksaisi perusmaksua siitä, että tiet kuluvat vaikka kukaan ei niillä ajaisi. Käytännössähän jokainen kansalainen kuitenkin tavalla tai toisella hyödyntää ja tarvitsee tieverkkoa esimerkiksi ostamalla tietä pitkin kuljetettuja tuotteita. Tai ainakin siihen, että muut käyttävät tietä ansaitakseen verorahoja sellaisille jotka eivät käytä.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Minulla on -02 vuosimallia oleva Opel Astra 1,6. Ajan vuosittain n.10000 km. Mistähän saisin arvion, mitä autoni käyttö tulisi maksamaan vuosittain Bernerin esittämän mallin mukaan?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Varmaan noin tuhat euroa vuodessa. Hiilidioksidipäästöjen mukaan porrastettuna minimi vuodessa olisi 87 euroa (0 g/km) ja maksimi (hiilidioksidipäästöt 400 g/km tai enemmän) olisi 1 811 euroa. Sinun autosi menisi tuonne puolenvälin tienoille.

Parempiakin arvioita saa esittää.

Toki autostasi on jo autovero maksettu ja sen määrä on ollut enemmän kuin riittävä tienpitoon, joten mitään tarvetta koko "tienkäyttömaksulle" ei tässä tapauksessa ole. Tulee se silti siitä huolimatta, sikäli kun tämän asian parissa askaroivien sijoittajien mielenmaisemaa yhtään tunnen.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Mihin sitä auton pääomaa käytetään?
No tietysti käsirahana uuteen (uudempaan) autoon.

Missä siis menetys?

Käyttäjän artolehkamo kuva
Arto Lehkamo

Olen todella tyytyväinen, että oma vaaliteemani vuodelta 2011 on nyt saanut aivan muuta kautta tuulta purjeisiin. Autoveron poisto on hyvä asia ja lopulta kaikki voittavat.
Jos häviäjiä pitää etsiä, niin ne ovat ne, jotka juuri nyt ovat ostaneet uuden auton tai ostavat aivan lähiaikoina. Vanhan auton arvo putoaa aina aluksi rajusti ja sitten pikkuhiljaa.
Eli juuri nyt ei kannata rynnätä autokaupoille vaan odottaa veron poistoa.
Joidenkin harrasteautojen tai ökyautojen hinnat putoavat todella rajusti. Lamborghini Gallardon saa Saksasta 70.000 eurolla halvimmillaan. Suomessa verollisena vastaava olisi noin 120-130.000 euroa. Joten melkoista säästöä...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Laitoinkin Niksi-Pirkkaan vinkin siitä, miten suomalainen eläkeläinen voi säästää 60 000 euroa - ostamalla Saksasta Lamborghini Gallardon.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Sillä on hyvä painaa sote-tarjoajan luo. :-)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

En minä olisi huolissani, että vanhan autoni arvo romahtaa. Minähän tiesin sen jo autoa ostaessani. Nyt minä olen iloinen, että uusien autojen arvo "romahtaa" autoveron verran.

Nykyinen autoni on jossakin vaiheessa romuauton arvoinen ja on tehtävänsä tehnyt. Se on kai jokaisella tiedossa joka auton hankkii. Sijoituskohteeksihan autosta ei ole.

Sitten vaan uutta tai käytettyä tilalle. Ei se sen kummempaa matematiikkaa ole. Parasta on, että tulevaisuudessa auton nykyiset verot poistuvat ja muuttuvat laskuperusteiseksi auton käytön mukaan.

Käyttäjän Old55 kuva
Harry Rönnberg

Oman autoni arvo romahti jo viime vuoden puolella kun kannentiiviste laukesi. Ei siihen vanhaan rotiskaan yli kahden tonnin kansiremppaa viiti tehdä. Että nykyarvo on siinä 500€. En oikeastaan näe mitään hyvää näissä Bernerin vedätyksissä. Ei ole vieläkään saanut kaikki faktat selostettua.
Esim jos hänen yhtiö ei omistaisi kuin 17% tiestöstää mutta kuitenkin rahastavat jopa metsä- ja peltoteillä ajamisesta vaikkei niillä luultavasti ole minkäänlaisia aikeita kunnostaa näitä muiden omistuksessa olevia teitä sehän on huijausta!
Minkä tahon kautta se muu 83 % tiestö ylläpidetään?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Harry Rönnberg

Liikennekaaren ulkopuolella oleva tiestö on kuntien ja yksityisten omistuksessa.

Yksityistiet eli yksityiset tiet sekä metsäautotiet ovat yksityisten omistamia ja ylläpitämiä teitä, joiden rakennus- ja perusparannusmenoihin on mahdollista kuitenkin saada valtionapua. Yksityistieverkon pituutta on vaikea määritellä tarkasti. Liikenneviraston mukaan yksityisteitä on 350 000 kilometriä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset