MikkoAhola

Sulkeeko Trump Uudenkaupungin autotehtaan?

Trump on ilmoittanut kauppasodan seuraavan iskun olevan eurooppalaisten autojen verottaminen. Amerikkalaisia on ärsyttänyt eurooppalaisten autojen tuonnin iso osuus ja eurooppalaisten autojen suosio USAssa. Etenkin Mercedes on suosittu automerkki Yhdysvalloissa.

Kun Trumpin kauppasodan verot astuvat voimaan, niin herää kysymys siitä, mitä tapahtuu Uudenkaupungin autotehtaalle. Kun autojen vienti USA:han supistuu, niin Uudenkaupungin autotehdas voi olla ensimmäisenä lakkautuslistalla. Tämä johtuu mm. siitä, että Suomessa on helpompi irtisanoa työläisiä, kuin esimerkiksi Saksassa, jossa irtisanomissuoja on parempi.

Trumpin kauppasota voi olla kova isku Suomelle. Juuri kun hallitus iloitsi työllisyyden hienoisesta parantumisesta, niin maailmanlaajuinen kauppasota viekin pohjan pois viennin ja talouden elpymiseltä.

Ihmettelyä herättää myös se, että Suomelle koituvista vakavista seurauksista huolimatta monet suomalaiset, etenkin perussuomalaiset, suhtautuvat myönteisesti Trumppiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Suomen pitää kostaa ja ostaa hävittäjät Ruotsista.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Tuo viimeinen kohta on juuri se paras.. itsekin tahtoisin että Trump tekee hyviä päätöksiä Usan kannalta ja niillä menisi hyvin. Mutta samalla jos usalla menee hyvin niin muilla alkaa menemään huonommin..

Mutta en usko että vaikuttaa auto tehtaaseen sen verran kovat sijoitukset on tehty..
Uudenkaupungin autotehtaassa tehdää vain ns. Luxus malleja joten en usko että verotus vaikuttaisi niiden myyntiin Usassa.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Juuri luxusmallejan USA:an Euroopasta viedään - Detroit osaa itse tehdä karvalakkimalleja.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Jep. Mutta en usko että pieni vero vaikuttaisi myyntiin.. Tosin mitäpä minä tiedän :D

Mielenkiintoista nähdä miten käy.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Eikös Suomen pidä nykyään olla USA:lle mieliksi kaikin tavoin - muuten tulee iso paha Putin?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Tämä johtuu mm. siitä, että Suomessa on helpompi irtisanoa työläisiä, kuin esimerkiksi Saksassa, jossa irtisanomissuoja on parempi."

Mersulla ei ole Suomessa autotehdasta eikä siten irtisanottaviakaan. Valmet Automotive sen sijaan joutuu lomauttamaan jos tilaukset Saksasta hyytyvät, ellei löydy paikkaavaa tilalle.

Tällä hetkellä tilauskirjat ovat tapissa mutta kannattavuuden kustannuksella, minkä vuoksi toimitusjohtaja sai fudua. Suomessa taitaa olla parempia insinöörejä kuin liiketoimintaosaajia. Mutta mitään lakkautusuhkaa ei nyt ole näköpiirissä.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Jos jenkit ostaa mielummin eurooppalaisia autoja, kertoo se lähinnä sikäläisestä kilpailukyvyn puutteesta. Mikä muuten Trumpin terästullien seurauksena heikkeni entisestään.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Yllättävän moni eurooppalainen tai japanilainen auto on nykyään made in USA tai pikemminkin built by americans. Tämä johtuu Yhdysvalloissa olemassa olevasta vero- ja tullikäytännöstä, joka jo nyt suosii räikeästi "kotimaisia" autoja. Muun muassa Daimlerilla ja BMW:llä onkin tehtaat Yhdysvalloissa.

Niissä valmistetaan malleja, joiden hintaa Yhdysvaltain tuontitullit nostaisivat muutoin kohtuuttomasti.

https://www.uusisuomi.fi/autot/77342-mersu-lisaa-s...

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/201...

Yhdysvalloissa valmistetut autot ovat hinnaltaan äärimmäisen kilpailukykyisiä eurooppalaisiin verrattuna, mutta niiden heikompi laatu tekee euro- tai aasialaisautosta monelle mielekkäämmän vaihtoehdon.

Punaniska ei osta muuta kuin Ford F100:n, Chevrolet Silveradon tai Dodge Ramin, tapahtui maailmassa mitä tahansa. Niille markkinoille euroautoilla ei ole juurikaan asiaa.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Tästä tuli mieleen Myytinmurtajien jakso, jossa testattiin autojen polttaineen kulutusta. Autot olivat perus-SUVeja, eivät edes niitä isoimpia, ja testi tehtiin ajamalla tasaista 50 mph ovaaliradalla. Kulutukset olivat luokkaa 15 l/100km, oma VW kuluttaisi vastaavissa olosuhteissa noin kolmasosan siitä.

Ei ole vaikeaa arvata, miksi kauppa ei käy Euroopassa.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Tilanne on kyllä hyvinkin epäselvä jo Trumpin oman puolueen sisällä. "Sodan uhkaan" verrattava päätös tullien korottamisesta on sinällään laillinen porsaanreikä, mutta hyväksyvätkö sen republikaanit? Uhrataanko pitkään rakennettu luottamuspääoma luotettavana kauppakumppanina? On tässä sekin näkökulma, että Trump tarvitsee koko ajan uusia viestinnällisiä läpimurtoja, ettei Muellerin projekti olisi liikaa esillä. Panokset ovat kyllä nyt jo tosi kovat kun muu maailma alkaa kääntyä vastaan. Euroopan Unioniahan tällaiset ukaasit yhdistävät entisestään. Ja toki herättely onkin tarpeen.

Vielä jatkan, että teräs ja alumiini, jotka nyt kuitenkin ovat ne pääpointit Trumpilla on kiinalaisten näkökulmasta ihmettelyä herättävä. Kiina on Global Timesin mukaan vasta 11 suurin teräksen viejä USA:n. Suurin on Kanada, sitten Brasilia, sitten Etelä-Korea, Meksiko , Venäjä Turkki ja Japani. Saksa on vasta yhdeksäntenä perässään Taiwan ja Intia. Joten todelliset kärsijät, mikäli omaa terästuotantoa halutaan elvyttää ovat naapurimaat Kanada ja Meksiko. Alumiinin suhteen jako olisi Global Timesin mukaan samanmoinen.

Suurin ongelmahan on se, teräksen tuotannossa on paljon ylikapasiteettia.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tuolla perusteella Kiina olisi vain hyvä syntipukki. Toisaalta pitemmällä tähtäimellä juuri Kiina on mahdollinen maailman talousjohtaja, joten nythän Trumpin on kampitettava Kiinaa, jos USA meinaa pitää markkina-asemansa. Että siis pienikin kiusa Kiinalle kannattaa. Jos Kanada saa enempi siipeensä, mitä siitä?

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Kanada tuo terästä jenkeistä enemmän kuin vie sinne.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Trumpille ilmainen vihje: nimitä tullia tullin perimäksi autoveroksi, niin saat tuplattua tuontiautojen hinnat ilman, että kukaan huomaa mitään.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Joo, kyllähän tuollainen skenaario on hyvinkin mahdollinen. Ellei sitten rahakkaat kiinalaiset osta suomimersuja?

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Bemarin suurin yksikkö löytyy jenkeistä.Kiinassa on maailman suurin mersutehdas ja lisää tulee.Viime viikolla tuli julkistus 2mrd investoinnista Kiinaan.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Jos EU poistaisi tullit Kiinalta, kun siellä on niitä miljardöörejäkin paljon enemmän kuin USA:ssa?? Kiina voisi sitten poistaa omat tullinsa kiitokseksi.

Kannattaisi avata kauppa Kiinaan, se on paljon potentiaalisempi asiakas ;)
Sinne menis helposti kolme kertaa enemmän Suomessa rakennettuja luksusautoja.

Ja kas, kun EU ei vaadi Suomea laskemaan tullejaan=verojaan, kun Suomi laittaa tuontiautoille aika mehevän lisämaksun! Tai miksi suomalaiset eivät vaadi halvempia hintoja tuontiautoille?

Miksi suomalaiset sallivat Suomen lisämaksut, mutta valittavat Trumpin laittamista lisämaksuista?? Miksi Suomessa ei kannateta vapaakauppaa, mutta valitetaan, jos joku vastustaa sitä?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset