MikkoAhola

Kohti hiilidioksidineutraalia maahanmuuttopolitiikkaa - Älä lennä

Lentämisellä alkaa olla kohta ilmaston kannalta sama vaikutus Ruotsissa kuin Ruotsin kaikella henkilöautoliikenteellä. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että kauempaa maailmasta tänne töihin tulevat maahanmuuttajat tekevät vuodessa yhden lentomatkan entiseen kotimaahansa. Nämä lentomatkat ovat usein pitkiä, esimerkiksi Filippiineille tai Afrikkaan. Ja töissä olevat maahanmuuttajat lähes säännöllisesti haluavat tehdä lentomatkan kotimaahansa kuukauden mittaisella lomallaan.

Kun nyt monet tahot haluavat tuoda työvoimaa Suomeen kaukaisistakin maista täyttämään vanhenevan väestön aiheuttamaa työvoiman tarvetta, niin tätä lentämisen aiheuttamaa hiilipäästöjen kasvua ei ole otettu lainkaan huomioon.

Jos tuomme maahamme työvoimaa kaukaisemmista maista, niin erilaiset ponnistelut Suomen hiilipäästöjen vähentämiseksi valuvat hukkaan siinä mielessä, että töitä tekevät maahanmuuttajat aiheuttavat suuret hiilidioksidipäästöt käymällä sukulaisia ja perheitään katsomassa kotimaissaan.

Meidän tulisikin pyrkiä hiilineutraaliin maahanmuuttopolitiikkaan rekrytoimalla ulkomaisia työntekijöitä Suomeen vain lähialueilta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Älä lennä, äläkä suosi maahanmuuttoa kääntöpiirien väliltä, lämpöisistä maista napapiirien igluihin. Helsinkikin vieraansa kivihiilellä lämmittää.

Risto Sandstedt

Sama ongelma, lentää sinne tai tänne, aina tuprutetut dioksidit jäävät po kellumaan yläilmoihin, mutta kävely molempiin suuntiin, sateella antaa luonnollekin mahdollisuuden, jossa dioksidit imeytyvät ( absortuvat ) vesihöyryyn, joka taas tiivistyessään luovuttaa loput kasvuystävälliset ainesosansa esim. sedimenttikerrosten kasvistojen kasvulle.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Blogisikin osoittaa vain sen, että ei sillä hiilidioksidilla ole oikeasti väliä. Helpot fossiiliset poltetaan loppuun ja hiilidioksidijähnäämisellä vain yritetaan hidastaa niiden loppumista.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maailman-energi...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Hiilineutraalia maahanmuuttopolitiikkaa olisi rekrytoida työntekijöitä Suomea pohjoisemmista maista, jolloin muuttamisen seurauksena pienentynyt asumisen co2-päästö kompensoisi matkustamisen päästöjä. Kartasta katsottuna esimerkiksi Severnaja Zemlja, Frans Joosefin maa ja Huippuvuoret olisivat maita joihin Suomen kannattaisi keskittää muuttomainontansa - sikäli kun sellaiseen on ylipäätään tarvetta.

Käyttäjän JuhaniVehmaskangas kuva
Juhani Vehmaskangas

Hiilidioksidipäätöihin vaikuttaa tottakai myös se mitä syöt. Etelän maissa riisi on paljon tavanomaisempi ruoka kuin mitä se on suomalaisilla. Toki sen voi korvata ohralla, kuten hetki sitten vapaavuorossa kirjoitin, mutta moniko maahanmuuttaja siihen on valmis. Suomalaiselta tuo onnistunee helpommin.

Paljonko CO2-päästöt mahtaisivat pienetä jos maahanmuuttaja korvaisi riisin ohralla - pitkällekö tuolla "säästöllä" lentäisi?

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Aika hankala on oikeasti oikein arvioida. Jos oletetaan riisin co2-vaikutukseksi 5 kg/kg ja ohran 0.5 kg/kg, aiheuttaisi yksi riisikilo 4.5 kilon "ylimääräisen" co2-päästön. Vastaavan co2-päästön aiheuttaa n 40 km osuus lentomatkasta.
Jos söisit ohran sijasta riisiä 100g päivässä, eli 36.5 kg vuodessa, se vastaisi lentoa esim Oulusta Helsinkiin ja takaisin.
Tietenkin jos syö 500g päivässä ja heittää vielä jonkin verran roskiin, niin sillä tekisi jo hyvinkin oikean ulkomaanmatkan.

Risto Sandstedt

Jokin suunta on aina olemassa, siis tässä tapauksessa nouseva / laskeva CO2 tuotto. Yläilmoissa on se ongelma, ettei vesihöyry ehdi ( ilmeisesti ) absorboimaan CO2 sta, ennen jäätymistään, vaiko on parempi totuus olemassa. Siis kävellen kun taittaa matkaa ja näin voi hyvin tehdä, ellei ole kiire tuottavaan työhön, kellokorttia leimaamaan. Makoilla voi rauhassa lähes joka paikassa, eikä kiire paina matkaa ei mihinkään.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset