MikkoAhola

Pienituloiset eivät lennä eivätkä autoile tulevaisuudessa

Ilmastonmuutoksen torjunnasta puhuttaessa Vihreät eivät huomauta, että lihan- ja maidontuotannon supistaminen merkitsee maataloustukien leikkaamista ja suurelta osin suomalaisen maatalouden alasajoa.

Samalla tavoin Vasemmistoliitto ja SDP eivät kerro kannattajilleen, että ilmastonmuutoksen torjunta merkitsee sitä, että pienituloiset eivät lomaile lentomatkaustamalla, eivätkä autoile yksityisautoilla. Turismi tuottaa nykyisin 8 % kaikista kasvihuonekaasupäästöistä, joten jos halutaan Suomi  hiilivapaaksi, niin lentomatkailua on vältettävä. Ja jotta lentomatkailua voitaisiin vähentää, niin silloin pitää lentävien ihmisten määrää vähentää. Tämä voidaan käytännössä tehdä vain siten, että erilaisilla ympäristöveroilla lentäminen tehdään niin kalliiksi, että pienituloisimmilla ei tulevaisuudessa ole varaa lentää lomillaan etelään. Ja koska vasemmistoliittolaiset ajavat pienituloisten asiaa, niin he haluaisivat tulevaisuudessa taata sen, että myös pienituloisilla olisi varaa joskus lentää etelään.

Mutta lentäminen ei vähene, ellei matkustajien määrää vähennetä. Vasemmistoliiton voisi ajatella haikailevan sellaista ratkaisua lentämisen vähentämiseen, että vähentämistä ei toteutettaisikaan lentojen hintoja nostamalla, vaan kansalaisille myönnettäisiin tietty määrä lupakirjoja (propuska), joilla ihminen saisi esimerkiksi lentää etelään viisi kertaa elämänsä aikana. Tällainen propuskamenettly ei kuitenkaan sovellu ei-sosialistiseen nykyaikaan.

Entisessä Neuvostoliitossa pyrittiin tietoisesti parantamaan köyhien ihmisten asemaa, ja ajatuksena oli massatuotannolla tuottaa niitä etuja kansalaisille, jotka ennen olivat vain varakkaimman eliitin käytössä. Tästä on esimerkkinä sampanskoe, eli kuohuviini. Kun ennen vallankumousta vain rikkaat aateliset nauttivat samppanjaa, niin bolsevikit päättivät tuottaa halpaa kuohuviiniä tavallisten kansalaisten kulutukseen ja näin halpa kuohuviini yleistyi kaupoissa. Nykyajan matkailussa lentolippujen hinnat ovat laskeneet alhaiselle tasolle, ja tuoneet entisen eliitin, eli jet-setin harrasteen myös pienituloisten ulottuville. Kun ilmastoverotus kehittyy ja lentämisestä tulee vain harvojen harraste, palataan takaisin entisiin luokkaeroihin, ja autoilu ja lentäminen muuttuvat takaisin rikkaiden harrastuksiksi.

Samanlainen on SDP:n intoilu sähköautojen kanssa. Polttomoottoriautot tulisi kieltää, mutta sähköautot ovat kalliita ja erityisen kallis osa niissä on akku, joka täytyy määrävuosina uusia. Maaseudun pienituloisten pitäisi voida omistaa auto liikkumista varten, mutta kalliit sähköautot eivät ole maaseudun pienituloisten tavoitettavissa.

Perussuomalaiset puolestaan populistisesti yrittävät uskotella meille, että mitään ei tarvitse tehdä ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Jos kuitenkaan ei mitään tehdä ilmastonmuutoksen torjumiseksi, niin on varmaa, että ilmastopakolaisuus tuo valtavan määrän maahanmuuttajia maahamme.  

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Hyvä puheenvuoro, ihan järkeviä mietteitä!

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Vaikuttaa siltä, ettet ole pyrkimässä eduskuntaan; niin ikäviä uutisia tarjosit.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Sosiaalisessa mediassa ei negatiivisuudella pärjää. Minun pitäisi saada lisää positiivisuutta, esimerkiksi huumorin muodossa.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

Pienituloiset eivät lennä eivätkä autoile nykyisyydessäkään.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Kyllä muutaman satasen autoilla ajellaan, ja niitä itse korjaillaan. Norwegianin 29 euron lipuillakin käydään etelässä.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>....sähköautot ovat kalliita ja erityisen kallis osa niissä on akku,....

ooo

Tuo on totta, mutta ei luovuta uskosta parempaan tulevaisuuteen. Lukuisissa maissa kehitetään sähkön (energian) varastointikeinoja.
Kiinassakin valmistuu muistini mukaan 400 000 insinööriä vuosittain.....

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

"...lentäminen tehdään niin kalliiksi, että pienituloisimmilla ei tulevaisuudessa ole varaa lentää lomillaan etelään"

Missä Helsingin ökykuplassa Mikko elää?!

Pienituloisimmilla ei ole:

a) lomaa
b) mahdollisuutta lentää etelään

Tiedän paljon ihmisiä täällä Oulussa, jotka eivät ole lentäneet ja autoilleet ikinä. Työttömillä, pätkätyöläisillä, vuokratyöläisillä jne. ei ole lomaa. Ja vaikka huijaisi tukihakemuksessa (ei ilmoittaisi etelänlomasta), postissa voi milloin tahansa tulla työnhakumääräys, johon reagointiaikaa on nykyisin ainakin täällä päin 1 tai 0 päivää (virkailija antaa viikon aikaa, josta menee yleensä 6 päivää kirjeen saapumiseen). Postit pitää hakea joka päivä.

Toimituksen poiminnat