*

MikkoAhola

Kaikki blogit puheenaiheesta Pääkaupunkiseutu

Jan Vapaavuorelle lunta tupaan

Tarkkaavaiset lukijat ovat jo ehtineet huomata jonkun maaseutuasukkaan (päätoimittajan) sarkasmin sen jälkeen kun EU:n lääkevirasto menikin Amsterdamiin, loskaisen periferian sijasta. No, annetaanpa olla..

Eilisessä Maaseudun Tulevaisuudessa oli sen sijaan níín mainio kirjoitus, että skannasin sen tänne. Allekirjoitan täysin ja annan Seppo Vuokolle 10+!

Helsingin seudun muuttovoitosta 90 prosenttia oli vieraskielisiä

Pääkaupunkiseudun kasvuun on suhtauduttu muualla Suomessa kielteisesti ja jopa pelonsekaisin tuntein. Pelätään, että Helsingin seutu tyhjentäisi maaseudun ja muun Suomen, ja siksi kasvua on haluttu rajoittaa. Esimerkkejä kasvun rajoitushalusta ovat olleet mm. kielteinen suhtautuminen Pisara-rataan ja Malmin lentokentän asuntorakentamiseen. Pelot siitä, että Helsingin seutu imisi muun Suomen tyhjäksi on kuitenkin siinä mielessä liioiteltu, että pääkaupunkiseudn väestönkasvusta suurin osa koostuu maahanmuuttajista.

Valtion työllistäminen pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa

Lähdin laskemaan valtion ja valtioenemmistöisten osakeyhtiöiden työntekijämäärien vaikutusta. Tilastokeskuksella pyörin mm Työssäkäynti-tilastojen parissa ja yhdistelin sitten lukuja samasta paikasta löytyviin väestötietoihin. Pääkaupunkiseuduksi laskin tässä Espoon, Helsingin, Kauniaisen ja Vantaan.

 

Pääkaupunkiseudun maksuton joukkoliikenne ei ole hintansa väärti

Näin vaalien alla useat puolueet lupailevat jos jonkinlaisia ilmaisia palveluita. Näiden lupausten taustalla on harvoin mitään konkreettisia laskelmia siitä, mitä palveluiden tarjoaminen maksutta oikein kustantaisi ja mistä rahat siihen otettaisiin. Ilmaisia palveluitahan ei ole olemassa, vaan kustannukset maksetaan joko keräämällä enemmän veroja tai ottamalla rahaa tai työpanosta vastaavasti pois jostain kunnan muista palveluista. Yksi epärealistisimmista lupauksista on pääkaupunkiseudun maksuton joukkoliikenne.

Espoon Homeongelma: Kouluja ei ole korjattu ajoissa

 

Länsiväylä-lehdessä kiehuu. Espoon Tapiolassa on homeongelma räjähtänyt käsiin. Puhuin asiasta eilen Espoolaisen opettajan kanssa ja ongelmia vaikuttaa ilmenevän myös muualla kunnassa. Espoon asukkaana ja kuntavaaliehdokkaana ihmettelen miten tilanne on päästetty tähän. Vaikuttaa siltä että Espoossa piilee johtajuusongelma.

Anne Berner, maaseudun näivettäjä

Liikenne- ja viestintäministeriö on suunnitellut lisäävänsä autoilijoiden kuluja. Tämä tapahtuisi siten, että autoilijan pitäisi maksaa teiden käytöstä maksua. Autoilijaa seurattaisiin ”mustalla laatikolla”, joka keräisi talteen tiedot auton kulkureitistä sekä ajokäyttäytymisestä. Uudistuksen suurimpia häviäjiä olisivat jälleen kerran maaseudulla ja pitkien etäisyyksien Suomessa asuvat ihmiset.

 

Pääkaupunkiseutua suosittiin jälleen

Ilta-Sanomat uutisoi 14.12.2016 kuinka eduskunta hyväksyi asumistuen leikkauksen. Julkisen sektorin menojen vähentämiseen pyrkivässä politiikassa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Uutisen kiinnostava osuus sen sijaan on se, miten leikkaukset tällä kertaa toteutetaan: ”Leikkaustarve syntyi siitä, että opiskelijat päätettiin siirtää ensi vuoden elokuusta lähtien yleisen asumistuen piiriin.

Pääkaupunkiseutua kehitetään myös muun Suomen resursseilla

Kuntavaalien lähestymisen voi aistia, kun pääkaupunkiseudulta hyökätään häikäilemättä muuta Suomea kohtaan. Viimeisimpänä sotatorveen töräytti vihreiden kuntavaaliehdokas Mikko Kiesiläinen, jonka mielestä Helsinki ja muu pääkaupunkiseutu maksavat kohtuuttoman paljon verotuloihin perustuvaa valtionosuuksien tasausta.

Helsingin Yleiskaava-esitys natisee, nyt hidastuu Malmi

Malmin lentokentän addressi sai 50 000 kannattajaa rikki melkoisen nopeasti ja samalla Vasemmistoliitto irrottautui yleiskaava-esityksestä. Molemmilla on varmastikin vaikutuksia sekä kunnallisvaaleihin että yleiskaavan etenemiseen prosessina. Malmin kannattajille vilpittömät onnittelut jo suureksi kansanliikkeeksi kertyneestä ilmiöstä, jolla on merkitystä kunnallisessa päätöksenteossa, koska esim. media (=HS) on ollut Malmin asiassa kovin hiljaa ja kaupungin virkamieskoneiston sekä puolueiden yleisen linjan mukaisella uutislinjalla liikenteessä. ks.

Kaupungistumisen vastustamisessa ei järkeä

Maatalous- ja ympäristöministeri Tiilikainen sanoi lauantaina Helsingin Sanomissa, ettei hän halua olla vauhdittamassa kaupungistumista. Ihmettelen suuresti ministerin lausuntoja, sillä kaupungistumisen tietoinen jarruttaminen tarkoittaa käytännössä ihmisten vapaan valinnan ja vaurastumisen vastustamista.
 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä